Apa khabar Julai?

Assalamualaikum Julai, apa khabar ceritamu?

Masih bersadu tentang nasib lagikah? Khabarnya kamu itu sudah semakin hampir dengan kehidupan yang akhir. Aku harap kamu itu tenang aja disana.

Wah, wah, wah kau sejak dua menjak bahasa kemain bagai dirasuk HAMKA! Well, aku tak tahulah, somehow berkata dan menulis dengan cara lama itu ia seperti indah dari biasa. Bahasa kita sekarang terlalu banyak rojak dan tercemar dengan pelbagai bahasa yang tiada lagi nilai seperti dasawarsa lalu.

Misalnya, sekarang kita juga malu untuk memartabatkana bahasa ibunda sendiri dengan menyerap bahasa luar. Katanya terminologi teknologi tidak kena dengan budaya kita. Terlalu jauh ke belakang dan jumud dipandang.

Apa kamu juga tidak berbangga dengan bahasa Ibunda?

Tidak Ibu…

Habis kenapa kamu selalu menolak karya yang lahir dari negara kita?

…..

Hadirnya Julai dikata membawa nafas kebebasan buat seluruh warga Bumi. Tidak mahukah kita menjadi sebahagian dari warga yang sibuk merencana untuk menghirup udara di lain negara?

Ah, kondisinya seperti selamat. Tapi ia tidak menjadi alasan untuk kita lupa bahawa ia masih belum kembali ke biasa. Biasa yang kita kenal sejak lahir.

Jadinya cerita Julai ini aku tidak berharap banyak. Cuma diperkuatkan hati serta jiwa ini untuk menghadap kehidupan mendatang. Agar ia tidak laagi menyerang.

Agar ia lena walau sementara. Lelah juga mahu dilawan ia yang tiada kelihatan.

Lelah lagi bila tiada jawapan.

Namun syukur kita masih punya Tuhan. Masih jua punya keidupan yang perlukan perhatian. Sisi hidup yang sering dilupa akan hadirnya kita.

Ah, terlalu mementingkan diri kita ini.

Tiada apa yang menarik untuk dicerita selain dari perkara dan rutin biasa yang kita cipta. Jadinya aku hanya berharap agar kehidupan kita semua diiringi jiwa yang kental untuk menghadapai cabaran akan datang. Dipermudahkan jua seta diberi ketenangan dalam menggapainya. Amin, insyaAllah.

Salam Julai kalian semua!

Content Protection by DMCA.com

Kongsi 

Related Posts

Terima Kasih Daun Keladi! 

Scroll to Top