Mirror of Society

Our belief is a strap that holds our faith.
We perceive the world with openness,
so we don't get lost while thriving in it ~ SA

lonely, thoughts, thoughtful-5122894.jpg

Our belief is a strap that holds our faith.
We perceive the world with openness,
so we don't get lost while thriving in it ~ SA

lonely, thoughts, thoughtful-5122894.jpg

Mirror itu cermin. 
Semua orang tahu cermin fungsinya memberi pantulan kepada apa sahaja yang ada dihadapannya. Jarang benar cermin berfungsi untuk menipu pada pantulan.

Society, masyarakat…itu plural. Ramai.
Tapi satu individu yang dikelompokkan digelar sebagai masyrakat.

Maka, cermin bagi sesebuah masyarakat itu….adakah individu?

Hari tu kecoh satu isu dimana seorang mahasiswi dianiaya dengan suatu perkara yang mengaibkan. Takut! Takut rasanya mahu menjejak kaki ke situ walau jaraknya masih dalam radius 5km dari tempat aku. Apa sudah jadi pada mangsa dan pemangsa?

Ceritanya, mangsa masih trauma dan pemangsa berjaya dijejak dan ditangkap. Seram dowh! Sumpah seram! Apa sudah jadi pada #Malaysiamasihaman ??

Bila agaknya isu perogol, penjenayah, peragut, perompak, pencuri, dan segala masalah sosial akan berhenti? Sedih betullah macam ni….tak pasal-pasal aku dan menghitamkan kawasan tu…

Malaysia masih aman. 
Ada segelintiran individu yang tak layak memegang status manusia yang bertopengkan haiwan masih berkeliaran mahu musnahkan keamanan Malaysia. Atau individu tersebut langsung tidak menghargai keamanan yang diberi selepas berpuluh tahun kemerdekaan? Apa nak jadi pengemis dunia?

Sedih…sedih dan takut dan marah dan…tak tahu nak rasa apa. Cuma kena sentiasa bersiap siaga dan waspada pada kemungkinan yang kita tak tahu.

Mirror of society…

Sekarang ni musim mengawankah?
Kes begini seakan menjadi satu siri. Siri seram bagi kaum Hawa.
Dan bila mana lelaki berpesan; “Yang perempuan tu, jangan dok jalan sorang-sorang. Pakai baju tak usahlah dok menjolok mata…’

Dan tampil seorang siswi mengupas, ‘kenapa bila isu begini terjadi, lelaki selalu letakkan isu pada pemakaian?’ 

Dan debat berpanjangan seakan isu Perkara 153. Sampai ke sudah tidak berpenghujung.

Masih amankah Malaysia?
Bila tengok pada statistik kes rogol di Malaysia ni, ia masih lagi dalam zon yang amat menakutkan! Seram sampai rasa, aku duduk bersama manusia atau binatang??

Semoga Allah sentiasa melindungi kita semua dari segala bencana dan fitnah dunia akhir zaman ini.
Akhir zaman, zaman manusia sudah tidak segan silu bahkan berbangga dengan dosa…
Naudzubillah min dzalik…

doa,
sumber

Akhir kalam bagi entri ni, iringi langkah dengan mohon perlindungan dari Dia. Dia yang tahu segalanya. Kerna dunia hari ini, tiada jaminan untuk kita selamat tanpa pengawasan Dia.

p/s: pesan pada diri yang setiap pergerakan itu semua atas izinNya.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
13 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Shikin Razali
January 18, 2018 03:04

Semoga Allah lindungi kita semua daripada musibah dan dugaan… Anyway thanks for the doa, Sofie..

sofie adie
November 21, 2017 13:29

null…may the world will change slowly without bear any pain…

zuhdi sanusi
November 21, 2017 13:10

there is no sentence to describe.,

…nowadays.,

sofie adie
November 19, 2017 17:16

bestnyaa!!! serius r xde org grab or ragut diorang? aman giler kalau malaysia macam tu.
agama tidak diaplikasikan dalam hidup seharian mana orang mau takut tuhan…

sofie adie
November 19, 2017 17:15

harapannya begitulah. semoga jadi pengajaran, tapi masih jugak ramai yang tak pandai serik.

sofie adie
November 19, 2017 17:14

kes macam tu dari dulu sampai skrg tak pernah sudah….entahlah dengan manusia mcm ni…
kan? anjing paling kurg pun dia memang takde akal.

sofie adie
November 19, 2017 17:13

insyaAllah. xie xie ni jie jie 🙂

sofie adie
November 16, 2017 12:48

wassalam. sama2 🙂

Hanis Amanina
November 16, 2017 12:47

Agree much T_T I feel the different vibes between living out there and in Malaysia. Of course everywhere in this world, we need to be careful but I can't deny that I become extra careful while in Malaysia. Can you imagine, in Czech, people can still ride a bicycle / bike and put their bags in the basket at the back? Kalau kat Malaysia ni, sah2 kita yang dipersalahkan kalau ada kes ragut kalau buat camtu.

Paling sedih sbb mengenangkan orang2 yg buat masalah ni rata2 beragama. T_T

hanisamanina.com

At-Tarmizi
November 16, 2017 12:47

harapnya pelaku tu dikenakan hukuman yangs setimpal

Kim Chaa
November 16, 2017 12:47

banyak benda seram jadi sekarang. dekat area sini kes curi baju dalam. Tak paham, kenapa diorang ambik .
kadang rasa, manusia tuh lagi menakutkan dari anjing .

aienie NKA
November 16, 2017 12:47

Jaga diri jaga iman, pasang pendinding whereever you go and be safe… love you~ <3

Etuza Etuza
November 16, 2017 12:47

Asalam terima kasih doa ini ya

Scroll to Top